Mun on tehnyt jo useamman kerran mieli avautua suomalaisesta lumivyöryuutisoinnista, nyt Netti-Hesarissa. Tällä kertaa menee sen verran läheltä, koska olen useamman kerran viettänyt lomani tuolla Söldenissä, "jonne tehdään matkoja Suomestakin", että nyt on aivan pakko. Tämä juttu tosin oli yllättävän asiallinen, mainitaanhan siinä, että alueelle oli annettu lumivyöryvaroitus. Mä olen lumivyörytietoudessa täydellinen noviisi, mutta tiedän minäkin, että lumivyöryvaroitusskaala on 1-4, mistäköhän tässä oli kysymys? Varmaan lähinnä tuota nelosta, koska täällä on a) tippunut taivaalta milloin mitäkin b) nyt on kevät ja c) tuon jutun mukaan muutenkin huono sää. Tällä tietämyksellä mielestäni kyseessä on ollut, kuten yleensä vastaavissa tapauksissa, joko tietoinen riski tai sitten riskien aliarviointi johtuen huonosta paikallistietoudesta. Miksi siellä ei ollut paikallisia? Sen lisäksi tuossa jutussa oli pari ihan asiavirhettäkin, Ötztalin alpit eivät ole Etelä-Tirolia, vaikka tuo Schalfkogel ihan rajalla onkin, vaan ihan Tirolia. Ja se ryhmä ei myöskään ollut vuorikiipeilijöita vaan "Tourengeher", jonka mä kyllä suomennan hiihtovaeltajiksi.

Mua vaan ärsyttää suomalaiset lumivyöryuutiset, koska niistä harvemmin tavallinen lukija huomaa, että kyseessä on melkein aina yhdistelmä tyhmyyttä tai huonoa paikallistietoutta sekä tietoista riskinottoa. Ja tuollehan ei se hiihtokeskus, jonka "lähellä" (Schalfkogelilta Söldeniin heittämällä 30 km, linnuntietä) vyöry sattuu, voi kerta kaikkiaan yhtään mitään. Tosin joskus mukana on myös kerta kaikkisen huonoa tuuriakin, mutta silti. En tietenkään kiistä tapahtuneen traagisuutta, mutta aina välillä kaipaan vähän kriittisyyttä noihin juttuihin. 

PS. Ennen kuin mahdollinen lukija hermostuu, kannattaa muistaa, että mä olin melkein kymmenen vuotta täällä töissä hoitsuna... ;-)