Mulla on akuutti (tai ihan just akuutti) opintoihin liittyvä pulma. Kavereille on turha avautua, kyllähän ne kuuntelee, mutta ei ne oikein osaa auttaa. Ja Suomessa olisi asiantuntijoita tältäkin alalta mutta siis Suomessa. Ja kun Sveitsi ei ole Suomi, varsinkaan mitä työmarkkinoihin tulee. Joten mihin sitä muuallekaan ajatuksiaan purkaisi kuin tänne. ;)

Eli, tilanne on se, että syyslukukauden jälkeen kandiopinnoista ei puutu enää kuin aavistus, pari vapaavalintaista (viikon vitsi, tää ottaa ne mitä tarjotaan kevätlukukaudella), seminaari, kandintyö sekä harjoittelu, joskin tiukan paikan tullen luultavasti se edellinen työpaikkakin kelpaisi. Ja koska kandintyötä ennen täytyy olla suoritettu seminaari, seuraa tästä se, että keväällä en varsinaisesti ole täystyöllistetty opinnoilla. Toisaalta maisterikursseja toki saisin suorittaa etukäteen. Työtilanne puolestaan on se, että mun tämänhetkinen työsopimus näillä näkymin loppuu vuoden loppuun. Hätää ei varsinaisesti ole, koska näillä leveysasteilla saa olla "osa-aikatyötön". Mutta, edelliseltä kierrokselta paikallisessa työkkärissä tiedän, jotta töitä täytyy alkaa hakea kolme kuukautta ennen määräaikaisen loppumista. Pikainen laskutoimitus, työnhakuvelvoite alkaa siis lokakuusta.

Nämä kaksi asiaa kun laskee yhteen, siitä seuraa se, että lokakuun alusta olisi vähän niin kuin aiheellista tietää, jatkanko mä saman tien maisteriopintoihin. Sen takia, että jos jatkan, työrintamalla jatkaisin niin kuin tähänkin asti, etsimällä puolipäivätöitä (ja pitämällä peukkuja pystyssä, jotta a) ylipäänsä jotain löytyisi ja b) jotain harjoitteluksi kelpaavaa). Realistisesti ajateltunahan toki nyt olisi aihetta jatkaa opintoja, mulla on ihan hyvä opiskelu-työ-rutiini päällä. Ja täällä olisi yksi hyvinkin mielenkiintoinen liiketalouden maisteriohjelma. Jos taas en jatka, töitä voisi hyvinkin tehdä 3-4 päivää viikossa. Tämä taas ainakin viime kesänä olisi tarkoittanut sitä, että töitä olisi löytynyt hyvinkin ongelmitta ja että työtehtävät olisivat kelvanneet harjoitteluksi.

Jaa että niin kuin missä kohdassa mä tarvitsisin apua? Mulla on hyvinkin tarkat kuvitelmat siitä, minkälaisia työtehtäviä mä tulevaisuudessa haluaisin tehdä, eikä mitään hajua siitä, että olisiko maisteriopinnot a) välttämättömät b) suotavat vai c) vähän niin kuin turhat. Tässä ei varmaan auta muu kuin lähteä ottamaan asioista selvää... ;) Ja ihan niin kuin oikeasti, olisi kiva välillä tienatakin.

Niin, ja koko tilanne tuli vähän odottamatta, koska mä vietin tässä vuoden ensimmäisen vuoden opiskelijan elämää. :)