Näin (kesä)olympialaisten aikaan sitä aina huomaa kuinka hienoja urheilulajeja maa päällään kantaa. Tällä kertaa erityismaininnan saavat savikiekkoammunta, maantiepyöräilyn aika-ajo sekä tenniksen nelinpeli. ;-) Tuon pyöräilyn voittajan olen sentään nähnyt taannoin harkkalenkillä, naapuri"kylän" poikia kun on.

Mutta eilen kun katselin nelinpelin loppuottelua, olin melkein tippa silmässä. Illalla nukkumaan mennessä sitten mietin, koska olen ekan kerran ihan oikeasti Federerin otteluja katsonut. Tulin siihen tulokseen, että noin 2000-2001 erään eeppisen Davis Cup-kohtaamisen yhteydessä. Tai siis ekat muistot on niiltä ajoilta. Vastustajaa en tähän hätään muista, mutta sen muistan että Sveitsi voitti, melkein joka ottelu meni viidenteen erään, ja siellä ns. loppuun asti. Mä istuin hoitsukoulun asuntolan kellarissa telkkarin ääressä, ottelut tuli milloin saksan- milloin ranskan- tai italiankielisellä selostuksella. Jos en ihan väärin muista, taisi toinen naapurikylän poika, Michel Kratochvil, olla silloin kunnossa ja pelaamassa. Tämän jälkeen olen sitten katsonut yhden jos toisenkin ottelun, mutta tuolloin huomasin kuinka hieno laji tennis parhaimmillaan on. Wiki paljasti jotta vuosi taisi olla 2001, vastustaja joko USA tai Ranska. Toinen hauskahko muisto on vissiin samalta kesältä, luultavasti Wimbledonin Sampras-voiton jälkeinen tv-haastattelu. Jos tuon haastattelun nyt katsoisi, voisi olla että olisi vaikea tunnistaa samaksi henkilöksi, on nimittäin lehdistösuhteissa menty huomattavasti eteen päin.